مقاله |چرا باید وبسایت داشته باشم" توسط علی جلیل زاده امین

چرا باید وبسایت داشته باشم؟ فواید وبسایت برای کسب‌و‌کار!

چرا باید وبسایت داشته باشم؟! این اولین سوالی است که هرگاه کسی به شما پیشنهاد یک وبسایت می دهد، به فکرتان می رسد! چرا باید یک وبسایت برای کسب و کارم داشته باشم؟ چه فایده ای برای من دارد؟ چرا باید به جای شبکه های اجتماعی از وبسایت استفاده کنم؟ اگر برای شماهم این سوالات مطرح است، پس این مقاله کوتاه را بخوانید!

اصلا وبسایت چیست؟

یک وبسایت (website) مجموعه ای از چندین صفحات وب مرتبط با یکدیگر است که به وسیله یک نام دامنه شناسایی می شوند. این تعریف ویکیپدیا برای شما گُنگ بود؟ پس بیائید کمی غیر تخصصی تر صحبت کنیم. تصور کنید شما یک فروشنده لباس هستید، برای نمایش محصولات و ارتباط با مشتریان، اقدام به خرید یا ساخت یک مغازه می کنید! به تمیز بودن، زیبا بودن، قابل دسترس بودن و امنیت آن اهمیت می دهید! ممکن است مغازه شما دارای چندین بخش برای محصولات مختلف و یا برای صحبت با مشتریان شما باشد؛ این دقیقا تعریف یک وبسایت است! مغازه ای در فضای وب!

فعلا درلباس فروشی بمانید! تصور کنید شما در استان تهران به این شغل مشغول هستید، شخصی می خواهد از اهواز از شما خرید کند، یا شاید شما می خواهید دامنه مشتریان خود را افزایش دهید. چه کاری انجام می دهید؟ اقدام به باز کردن شعبه های بیشتر می کنید؟ و یا حتی اقدام به فروش دوره گردی می کنید؟ هر دوی این کارها امکان پذیر هستند، ولی آیا به صرفه نیز هستند؟

فواید داشتن یک فروشگاه اینترنتی

حال، بجای چندین مغازه و شعبه های مختلف، تصور کنید یک وبسایت دارید! یک وبسایت که فقط با استفاده از یک مرورگر وب و یک اتصال اینترنت قابل دسترسی است! بدون آلودگی هوا، بدون مصرف سوخت، بدون نیاز به خروج از منزل یا هرجائی که مشتری باشد! در هر جای کشور و حتی خارج از کشور! چه چیزی از این بهتر؟ می توانید در حالی که روبروی تلویزیون دراز کشیده اید و در حال تماشای سریال محبوبتان هستید، به راحتی و فقط با یک تلفن همراه و یا حتی لپ تاپ (مسلما امکان استفاده از رایانه رومیزی در حالت دراز کش نیست D: ) به وبسایت محبوبتان مراجعه می کنید و محتوای مورد علاقه خودرا دنبال می کنید! به همین راحتی.

وبسایت برای کسب و کار من چه سودی دارد؟

امروز که این مقاله را می نویسم، یعنی 10 آبان 1399شمسی، اپیدمی کرونا ماه هاست که بسیاری از کسب و کارها را زمین گیر کرده و بسیاری را خانه نشین! پس، شخصی که در خانه اش است و میخواهد از فروشگاهی که احتمالا تعطیل است خرید کند، باید چه کند؟ اگر آن فروشگاه وبسایت داشته باشد، کافی است به وبسایت آن مراجعه کرده، محصول مورد نظر را بررسی و انتخاب کرده و مبلغ آن را بپردازد. و صاحب مغازه می تواند آن محصول مورد نظر مشتری را از طریق پست و یا پیک برای مشتری ارسال کند. به همین راحتی و سلامتی!

فروشگاه اینترنتی دیجیکالا
فروشگاه اینترنتی دیجیکالا – از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی ایران! به شعار آن دقت کنید: فروشگاهی بزرگ در جیب شما!

خرید از وبسایت برای من چه سودی دارد؟

اما به چشم یک مشتری، چرا باید از یک وبسایت خرید کنیم؟ علاوه بر بحث سلامتی شما در این اپیدمی – در پاراگراف قبلی توضیح دادم – فواید دیگری نیز برای یک مشتری آنلاین وجود دارد! برای مثال:

  • شما می توانید بین چند وبسایت و یا حتی بین وبسایت و یک فروشگاه واقعی قیمت هارا مقایسه کرده و ارزان ترین آن را بخرید!
  • اگر محصولی در فروشگاه های اطراف شما و یا شهر شما نبود، می توانید به راحتی از یک وبسایت آن را خریداری کنید!
  • می توانید نظرات و نقد و بررسی های افرادی که محصولی را در یک وبسایت خریداری کرده اند را بخوانید و از کیفیت و کارائی محصول مورد نظر اطمینان حاصل کنید! بعید میدانم چنین امکانی در یک فروشگاه واقعی وجود داشته باشد.
  • می توانید لینک محصول در وبسایت را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و از دوستان خود بخواهید نظرشان را در مورد این محصول بیان کنند!
  • می توانید از تخفیف هایی که معمولا وبسایت ها برای مشتریان خود ارائه می دهند استفاده کنید و ارزانتر از همه جا خرید کنید!
  • و … .

چطور به یک وبسایت اعتماد کنم؟

فروشگاه های اینترنتی همانطور که کمک حال و کاربردی به نظر می رسند، می توانند کلاهبردار و دزد نیز باشند! اما چگونه باید به این وبسایت ها اعتماد کنید؟ برای شروع، اول باید به شهرت و معروفیت ان وبسایت پی ببرید. وقتی همه افراد در سراسر دنیا از فروشگاه آمازون خرید می کنند، پس حتما قابل اعتماد است! وقتی دوستانتان از یک فروشگاه اینترنتی خرید کرده و از خرید خود راضی هستند، پس آن فروشگاه قابل اعتمادی است!

اما در ایران یک اتفاق خوب افتاده است. (اتفاق خوب؟! ایران؟!) اینماد! فقط کافی است فروشگاه مورد نظر خودرا بررسی کنید که آیا نماد رسمی “اینماد” را دارد و یا غیر. البته باید از صحت و درستی اصیل بودن این نماد نیز اطمینان حاصل کنید! داشتن این نماد، بدین معنی است که صاحب امتیاز وبسایت مورد نظر به صورت قانونی احراز هویت شده، و در صورت کلاهبرداری، به صورت ساده و راحت قابل پیگیری و جبران خسارت است! البته در این مورد، بحث و نظرات متناقض زیادی مطرح می باشد که می توانیم بعدا به آن بپردازیم.

لوگوی اینماد
لوگوی اینماد

خلاصه بگو، چرا باید وبسایت داشته باشم؟

خلاصه بگم؟ خلاصه تر میگم:

  • دسترسی ساده و راحت از هر مکانی، هر زمانی، هرروزی از هفته و هر ساعتی از شبانه روز فقط با داشتن یک دیوایس قابل اتصال به اینترنت و یک اتصال اینترنت!
  • مدیریت راحت و ساده توسط فروشنده، بدون نگرانی از مشکلاتی که باعث بسته شدن یک مغازه واقعی می شوند! مانند: بلایای طبیعی، اپیدمی ها، تعمیرات فیزیکی و …
  • امکان ارائه تصاویر، ویدئوها، نقد و بررسی ها و مطالب آموزشی پیرامون محصول فروشگاه، بدون اتلاف وقت مشتری و فروشنده!
  • امکان پشتیبانی و پاسخگوئی از منزل توسط فروشنده!
  • امکان مدیریت موجودی یک محصول و نمایش ان به مشتری! (پس مشتری لازم نیست یک عالمه راه را بکوبد بیاید مغازه شما و بشنود که محصول مورد نظرش را تمام کرده اید!)
  • امکان اعمال تخفیفات با روش های گوناگون برای جذب مشتری بیشتر
  • امکان تعامل بیشتر و بهتر با مشتری ها
  • امکان دریافت فیدبک ها و نظرات مشتریان درباره محصولات شما
  • بازاریابی سریع تر و راحت تر و کم خرج تر!
  • و …

امیدوارم از این مقاله چیزی یاد گرفته باشید! به هرحال، اولین مقاله من است. اگر متقاعد شدید که به یک وبسایت برای کسب و کارتان نیاز دارید، با من در ارتباط باشید و اگر هنوز معتقدید وبسایتی لازم ندارید، امیدوارم به زودی نظرات عوض شود! 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *